0

Happy games maken mensen met dementie vrolijker

Zorgprofessionals willen mensen met dementie graag ondersteunen bij het doen van activiteiten, maar voor één-op-één begeleiding ontbreekt het vaak aan tijd en middelen. Vanwege de toenemende behoefte van mensen met dementie aan individuele activiteiten is onderzocht of het spelen van eenvoudige computerspellen (happy games) op de iPad van invloed is op stemming en gedrag. Het project In Touch van Hogeschool Rotterdam heeft aangetoond dat mensen met dementie het spelen van happy games op de iPad een zinvolle en plezierige bezigheid vinden. Het spelen op de iPad gaf een gevoel van prestatie en droeg bij aan een positief zelfbeeld en een gevoel van verbondenheid. Ook zorgverleners zijn positief en zien de happy games als goede aanvulling op het reguliere activiteitenaanbod.

Boeken
De wonderlijke wereld van dementie

De wonderlijke wereld van dementie

 

Digitale dementie

Digitale dementie

 

Handig bij dementie

Handig bij dementie

 

Ergotherapie bij ouderen met dementie en hun mantelzorgers

Ergotherapie bij ouderen met dementie en mantelzorgers.

 

De beleving van dementie

De beleving van dementie

Er is veel belangstelling voor de kwaliteit van zorg voor mensen met dementie. Daarbij krijgt ook de kwaliteit van leven krijgt steeds meer aandacht. Een zinvolle en plezierige dagbesteding hoort erbij. Het huidige activiteitenaanbod bestaat vooral uit groepsactiviteiten. Er is dan ook een toenemende behoefte aan individuele activiteiten. Voor het project In Touch van Kenniscentrum Zorginnovatie (Hogeschool Rotterdam) zijn nieuwe apps ontwikkeld en bestaande apps geselecteerd die speciaal gemaakt zijn voor ouderen met dementie.

Plezierige en zinvolle activiteit
Uit het project is gebleken dat mensen met dementie het spelen van happy games op de iPad zien als een plezierige en zinvolle activiteit. Ook de zorgverleners zijn positief over happy gaming en zien de games als aanvulling op het reguliere activiteitenaanbod. Belangrijk is dat de juiste match tussen het spel, de touchscreen-vaardigheden en de ambities en interesses van personen met dementie gevonden wordt. Het onderzoek is uitgevoerd binnen dagbehandelingen en kleinschalige woonvormen voor mensen met dementie in drie gezondheidszorginstellingen in Rotterdam (Laurens, Aafje en Humanitas).

Eindproduct
Naast het eindrapport is er voor verzorgenden en mantelzorgers een instructiemodule gemaakt over het gebruik van de iPad en de spelletjes. Ook is een rapport voor spelontwikkelaars over het programmeren en designen voor mensen met dementie opgesteld. Deze rapporten staan op de website van Kenniscentrum Zorginnovatie. Voor de iPad is een behuizing ontworpen door een student van Hogeschool Rotterdam. Deze zorgt ervoor dat het gebruiksgemak van de iPad beter aansluit op de behoeftes van mensen met dementie. In het project hebben studenten van gezondheidszorg- en technische opleidingen van de hogeschool samengewerkt.

Samenwerking
Het project is een samenwerking tussen Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam, University of Sheffield, lectoraat Vraaggerichte Zorg van Hogeschool Utrecht, Aafje, Humanitas, Laurens en Dirkse Anders Zorgen (DAZ). Het project werd financieel mogelijk gemaakt door een subsidie van de Stichting Innovatie Alliantie (SIA).

Over de auteur

Laat een Bericht achter




Een foto bij uw reactie kan met een Gravatar.