1

Marketeers moeten inzicht krijgen in de werking van het brein

Neuromarketing?

Wat wil een consument nu écht? Tot nu toe richtte de traditionele marketingtools zich vooral op het rationele, bewuste gedeelte van het brein van de consument. De innovatieve aanpak van nieuwe onderszoeksmethoden die vanuit de neuromarketing ontstaan richten zich juist op het onderbewustzijn. Wat een consument dus denkt en wil, minus de sociaal wenselijke antwoorden. Het is aangetoond dat consumenten 95% van alle informatie onbewust verwerken, hierdoor worden beslissingen dus vaak onbewust genomen. Marketeers kunnen hiermee mislukte productlanceringen en vertekende tevredenheidsonderzoeken voorkomen  en kunnen dus (bijna) niet om neuromarketing heen.

Neuromarketing wordt op 17 februari 2011 tijdens het door Asset|Marketing georganiseerde Vision 2011 in al haar facetten bekeken. Zo  bestaan er verschillende technieken die de hersenactiviteit van een consument meten bij blootstelling aan een product of advertentie. Zo kan de effectiviteit van een reclamecampagne gedetailleerd en waarheidsgetrouw gemeten worden. Emoties van consumenten zijn belangrijk bij de effectiviteit van een marketingcampagne. Wat een consument voelt, kan bepalend zijn voor de beoordeling van een merk. Deze emoties worden beïnvloed door middel van de zintuigen; waarnemingen als geur en kleur kunnen onbewust van invloed zijn op deze emoties. Marketeers moeten daarom inzicht verkrijgen over de werking van het brein, om mogelijkheden op het gebied van marketing optimaal te benutten.

Programma

 
de_9_plus_organisatie
De 9+ organisatie

Berry Veldhoen
, Stephan
van Slooten

de_vijfde_revolutie
De vijfde revolutie

Lone Frank

uit_de_grijze_massa
Uit de grijze massa

Tjaco Walvis

koop_mij
Koop mij

Martin Lindstrom

branding_with_brains
Branding with Brains

Tjaco Walvis
 

Niet alleen voor studenten, maar ook voor veel bedrijven is neuromarketing nog een grijs gebied. Gemiste kansen maar tijdens Vision zullen de mogelijkheden die er zijn in het beïnvloeden van het consumentenbrein uitgebreid worden belicht. Het dagprogramma is opgebouwd uit theoretische lezingen, praktijkvoorbeelden en ervaringen van bedrijven.

Ale Smidts, professor marktonderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft zich gespecialiseerd in neurowetenschap en zal de eerste hoofdlezing verzorgen: ‘Wat is neuromarketing?’. Deze lezing is het startpunt van Vision 2011, een introductie op het onderwerp zodat met de nodige voorkennis aan de rest van de dag begonnen wordt. Ale Smidts is tevens de schrijver van het boek ‘Kijken in het brein’ en mag zich met recht een expert noemen. Naast professoren zullen ook vooraanstaanden uit het bedrijfsleven spreken op Vision, zodat ook de praktische toepassing van neuromarketing concreet wordt. Zo zal Martin de Munnik,eigenaar van consultancy bureauEQ Brands,  bezoekers meenemen in een ‘kijkje in het hoofd van de consument’ om nieuwe inzichten te verschaffen in het merkbeleid. Daarnaast voert EQ Brands samen met de Universiteit van Amsterdam het eerste neuro-economisch merken onderzoek in Nederland uit: ze onderzoeken hoe onze hersenen reageren op merken met behulp van een MRI scan, een uniek onderzoek.

De Munnik over neuromarketing: “Waarom floppen 9 van de 10 productintroducties, terwijl er uitgebreid onderzoek naar is gedaan? Omdat wat mensen zeggen over een product, niets zegt over wat ze gaan doen. Hersenactiviteit doet dat wel.” Behalve de hoofdlezingen zullen er een aantal parallellezingen verzorgd worden, kleiner van aard zodat er veel ruimte is voor interactie is Zo zal onder andere John Faasse van onderzoeksbureau Uitbijter spreken. Uitbijter is specialist op het gebied van media- en reclame effectiviteit. Ook Marcel Klerx (tevens geïnterviewd voor het meestersinterview op pagina’s 8 tot en met 10) van Acceleration zal een inhoudelijke bijdrage leveren aan Vision.

Om de bezoeker zelf neuromarketing te laten ervaren zijn er verschillende workshops waar aan kan worden deelgenomen.. Zo is er de mogelijkheid zelf een eyetracking experiment uit te voeren. Eyetracking is een methode die onder meer door Google wordt gebruikt om oogbewegingen van consumenten te traceren. Het bedrijf Validators zal deze workshop verzorgen. Validators is gespecialiseerd in  ‘5-seconden effecten’, de belangrijkste seconden voor marketeers.Daarnaast is dit bedrijf eigenaar van de ‘straaljager eyetracker’, een instrument dat getest is in een F-16 van het Amerikaanse leger en is daardoor erg nauwkeurig en snel. Andere workshops zullen gaan over het gebruik van de zintuigen in marketing, bijvoorbeeld het gebruik van bepaalde kleuren of geuren in een verkoopomgeving. Geurenmarketing is een fenomeen dat steeds meer gebruikt wordt in de retailwereld. Door het gebruik van bepaalde geuren kan de stemming van een consument beïnvloed worden en dit kan bepaalde emoties oproepen. In een workshop kan op een interactieve manier kennis worden gemaakt met geurenmarketing. Een bedrijf dat zich met zintuiglijke marketing bezig houdt is Senta. Zij creëren brand experiences door meerdere zintuigen te prikkelen.

Naast positieve berichten rondom neuromarketing vormt er zich steeds meer kritiek op deze manier van marketing. Als bedrijven meer weten dan de consument zelf, zullen ze ook controle krijgen over percepties en gedrag; de macht van de koper verschuift zo naar de verkoper . Vooral consumenten zijn bang de controle kwijt te raken. Gert-Jan Lokhorst, professor aan de Technische Universiteit Delft, zal daarom de afsluitende lezing verzorgen over het ethische aspect van neuromarketing: wat mag en wat niet? Lokhorst doet onderzoek naar de ethische en juridische aspecten van de neurotechnologie.

Waarom moet je komen naar Vision 2011?

Als bezoeker krijg je op Vision 2011 alle ins en outs over deze nieuwe trend in de marketingwereld waar steeds meer gerenommeerde bedrijven zich mee bezig houden. Het is dé mogelijkheid om je in neuromarketing te verdiepen en je kennis uit te breiden. Er zullen een aantal grote namen komen spreken die zowel wetenschappelijke als praktische invalshoeken laten zien. Daarnaast is Vision een goede mogelijkheid om te netwerken met bedrijven met innovatieve marketing strategieën. Ook voor het bedrijfsleven is Vision uitermate interessant; bedrijven kunnen nieuwe inzichten verkrijgen die toepasbaar zullen zijn in hun eigen business. Daarbij zijn er ook voor de bedrijfsbezoekers volop netwerkmogelijkheden.

Het programma van Vision 2011 is bijna compleet, hou dus onze website ( www.vision-tilburg.nl) in de gaten voor updates in het programma!

Vision 2011 in het kort:

Onderwerp:  Neuromarketing 
 Locatie: Universiteit van Tilburg
 Datum: 17 februari 2011
 Sprekers: oa. Ale Smidts (EUR), Martin de Munnik (EQ Brands), Gert-Jan Lokhorst (TU Delft), John Faasse (Uitbijter), Marcel Clerx (Acceleration), Martin Leeflang (Validators)
 Meer info: www.vision-tilburg.nl

Bronnen:
http://www.molblog.nl/bericht/duracell-is-een-sterker-merk-dan-google-volgens-ons-brein
http://www.guardian.co.uk/technology/2008/apr/03/news.advertising

Over de auteur

reacties (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Bram van de Vinne en Asset | Marketing, Theo Braam. Theo Braam heeft gezegd: Marketeers moeten inzicht krijgen in de werking van het brein: Neuromarketing? Wat wil een… http://goo.gl/fb/tDiVX […]

Laat een Bericht achter




Een foto bij uw reactie kan met een Gravatar.