0

Neurofeedback

Stelt u zich eens voor….. een simpele trainingsprocedure die vervelende klachten en beperkingen kan verhelpen. Die bovendien uw aandacht, concentratievermogen en prestaties kan verhogen.

zonder medicijnen
zonder chirurgische ingrepen
zonder bijverschijnselen
met blijvend resultaat

door het zelfhelend en zelflerend vermogen van uw brein

stress en burn-out
chronische vermoeidheid
hoofdpijn en Migraine
angst, depressie
leer- en gedragsstoornissen  (ADD, ADHD, Dyslexie)
niet optimaal functioneren

Een procedure die ons in staat stelt om een groter deel van het enorme potentieel van ons brein aan te spreken. Van het verbeteren van onze aandacht en concentratie tot beter slapen en het bereiken van topprestaties in welke tak van sport dan ook.

Dit zijn enkele van de vele mogelijkheden van Neurofeedback, een revolutionaire technologische doorbraak uit Canada die inmiddels wereldwijd een razendsnelle ontwikkeling doormaakt en die wordt aangeboden door NeuroCare

Wij dragen in ons de wonderen, die we buiten onszelf zoeken  –  Thomas Browne

Leren op breinfrequentie-patronen

Neurofeedback ook wel EEG Biofeedback genoemd, is een leerproces dat het vermogen van het brein versterkt door nuttige breinfrequenties te verbeteren, die het functioneren op gedragsniveau, het leren en het presteren makkelijker maken.

Breinfrequentie-patronen kunnen we onderverdelen in alfa- en bèta-, delta-, thetagolven met elk een specifiek gedragspatroon respectievelijk ontspanning, geconcentreerd bewustzijn, slapen en creativiteit. Onderzoek heeft aangetoond dat verstoorde hersenactiviteit therapeutisch te beïnvloeden is door middel van het systematisch belonen van de ‘juiste’ hersenactiviteit. Op dit principe berust neurofeedback. De behandeling gebeurt met behulp van een EEG of elektro-encefalogram en geavanceerde apparatuur. Wanneer de informatie van iemands breinfrequentie-patroon door middel van een EEG zichtbaar is kan die persoon dat patroon leren veranderen.

Oefening voor het Centrale Zenuwstelsel (CZS)

In essentie is neurofeedback een oefening voor het CZS. Het is een procedure die uitgaat van het integrale mind-body-systeem. Op het hoofd en aan het oor worden enkele sensoren geplaatst. De persoon wordt gevraagd naar een soort videospelletje te kijken en te luisteren naar muziek. Geven de hersenen het juiste signaal, dan wordt dit beloond met muziek en/of beeld. Door de feedback van video, muziek en muziekonderbreking stabiliseert het zelfregulerende en zelf-helende CZS zijn frequentiepatroon. Door dit te herhalen leren de hersenen zichzelf te reguleren, terwijl de ‘cliënt’ toeschouwer is van dit proces.

Veerkracht en flexibiliteit

Stabilisatie van het centrale zenuwstelsel, die zich uit in veerkracht en flexibiliteit, is het doel waardoor het CZS geen over- of onderactiviteit of instabiliteit in frequentiepatronen meer vertoont. Die veerkracht en flexibiliteit van het CZS spiegelt zich tot een stabiel en evenwichtig gedragspatroon van de persoon. Vele neurofeedbackstudies en pilotprojecten duiden op significante en blijvende resultaten. Zowel kinderen als volwassenen die last hebben van dyslexie, ADD, ADHD, chronische vermoeidheid, slaapstoornissen, hoofdpijn, migraine, angst, depressie, stress, burn-out en andere vormen van niet optimaal functioneren hebben aanzienlijke voordelen bij neurofeedback.

Mijn eerste neurofeedbacksessie: stap voor stap

Het krijgen van een neurofeedback training kost weinig inspanning. U kunt er rustig en ontspannen bij gaan zitten. Sta het geluid van de muziek toe er te zijn terwijl u naar beelden op het computerscherm kijkt. Ofschoon veel mensen voelen dat ze iets willen doen, is dat niet nodig. Het meeste van het werk vindt op een onbewust niveau plaats.

In het begin kan het aantal neurofeedback sessies dat nodig is om de hersenfrequenties in een comfortabele “zone” te krijgen vergeleken worden met spiervorming bij de fitness of gymnastiek. Een van de wonderlijke dingen van neurofeedback trainingen is dat, nadat u de “spier” hebt opgebouwd door een toereikend aantal sessies, u niet langer trainingen nodig hebt om die “spier” zo te houden. Als u hersenfrequenties zich in hun nieuwe pad hebben ingebed, blijven ze daar.

Stap 1: het aanbrengen van de sensoren

Zes sensoren worden aan het hoofd bevestigd. Een geleidingspasta die op vaseline lijkt wordt gebruikt om de sensoren op hun plaats te houden en de informatie van de elektrische activiteit van uw hersenen in de computer te leiden. De sensoren zijn verbonden met de computer via een optische glasvezelkabel. Als u aanvankelijk wat tintelingen voelt worden die waarschijnlijk veroorzaakt door het zout

het zout dat in de geleidingspasta zit. De sensoren vangen alleen de elektrische activiteit van u hersenen op. Ze stoppen niets in u hersenen.

Stap 2: maak het uzelf gemakkelijk

Het is nodig om gedurende circa 40 minuten redelijk stil te zitten. Uw rug moet voldoende ondersteund zijn zodat u zich behaaglijk voelt. Het is prettig om u zo nu en dan even uit te rekken. Teveel beweging verstoort echter de training.

Stap 3: het starten van de neurofeedback training

U ziet een animatiefilm op een computerscherm en luistert naar muziek terwijl de neurofeedbacktrainer naar uw hersenfrequenties kijkt in de “Matrixspiegel”. Hij stelt de streefdoelen voor uw hersenfrequenties in. Als uw hersenfrequenties binnen de streefdoelen blijven zul u de muziek horen en de video zien bewegen, daarbuiten stoppen beiden. De trainer stelt de doelen continue bij zodanig dat de hersen-frequenties voor 80% van de tijd met succes binnen die gestelde doelen blijven. Uit ervaring blijkt dat dit de beste manier is om een systeem te versterken.

Matrixspiegel

De training bestaat meestal uit verschillende “reisjes”, zoals ze wel genoemd worden. Op elke reis kunt u naar wens naar verschillende muziek luisteren en/of animatiefilmpjes kijken. Sommige trainingen worden met ogen open gedaan en sommige met gesloten ogen. Voor een neurofeedback-sessie kunt u het beste een uur uittrekken. Als u muziek op CD’s hebt waar u graag naar luistert tijdens uw sessie, mag u die altijd meebrengen. En dat is het! De meeste mensen verlaten de sessie met een opgefrist gevoel, rustig en ontspannen. Prettige reis!!

Hoeveel sessies en hoe vaak?

In de meeste gevallen zul u een verandering merken na circa 6 sessies, en een meer opvallende verandering na 12 sessies. Het is belangrijk alle trainingssessies af te maken zodat de gemaakte veranderingen ook blijvend zijn voor u.

Voor de meeste mensen zijn 20 sessies voldoende. Het aantal sessies is afhankelijk van waar u begint, wat u wilt bereiken en wat u onderweg tegenkomt.

Het antwoord op deze vraag hangt ook af van hoe regelmatig u neurofeedback sessies bijwoont. Aanbevolen wordt om 2 tot 3 sessies per week te volgen voor tenminste de eerste 12 sessies. Als dit niet mogelijk is heb u ongeveer 20% extra sessies nodig om u gestelde doelen te bereiken.

Voor wie is neurofeedback geschikt?

Voor zowel kinderen als volwassenen die last hebben van dyslexie, ADD, ADHD, chronische vermoeidheid, slaapstoornissen, hoofdpijn, migraine, angst, depressie, stress, burnout en andere vormen van niet optimaal functioneren. Bovendien wordt neurofeedback toegepast voor mentale topprestatie trainingen voor managers, topsporters, coaches en performers uit de TV-, film- en theaterwereld.

Over de auteur

Na bijna 20 jaar in de wereld van marketing, communicatie, marktonderzoek en de organisatie van bijeenkomsten, stapte Theo Braam over naar de arbowereld, een kleine drie jaar later gevolgd door een duik in de wereld van de woningbouwcorporaties. Hier houdt hij zich bezig met bewoners en leefbaarheid in wijken. Daarbij ligt de focus vooral op wijkcultuur en het (re)activeren van de betrokkenheid van bewoners. Naast deze werkzaamheden runt hij sinds 2000 zijn eigen bedrijf Eyeopener onderzoek & organisatie. In dat zelfde jaar is hij ook gestart met het opzetten van de website Mens Centraal in Organisaties. Een initiatief dat in mei 2007 werd gevolgd door BrainQuest.

Laat een Bericht achter




Een foto bij uw reactie kan met een Gravatar.