0

Neuromarketing

Neuromarketing, soms ook aangeduid met de nauw verwante term neuro-economie, is een relatief nieuw vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Het doel van neurowetenschap is inzicht te krijgen in:

hoe onze hersenen het mogelijk maken dat wij de wereld om ons heen waarnemen,
de herinnering daaraan uit het geheugen oproepen en
handelen naar die waarneming of herinnering.
Neurowetenschap bestudeert ook de werking van ons emotionele leven. Zo proberen neurowetenschappers vast te stellen hoe emoties het denken beïnvloeden en hoe de regulering van emotie, denken en handelen mis gaat bij ziekten, zoals depressie, manie, schizofrenie en de ziekte van Alzheimer[1]

Neuromarketing past deze kennis en de bijbehorende onderzoeksmethoden (zoals hersenscans) toe op het gebied van marketing. Doel is producten en diensten beter te laten aansluiten bij behoeftes van consumenten en om marketingactiviteiten (bijvoorbeeld reclamecampagnes) effectiever te maken. Juist omdat neurowetenschap oorspronkelijk een medisch vakgebied is, gericht op het genezen van ziekten, menen sommige tegenstanders dat het onethisch is om die kennis en technieken in het bedrijfsleven toe te passen.
bron: Wikipedia

veel informatie op: Neuromarketing.com

de_9_organisatie
Het perspectief voor de 9+ organisatie: de
onderneming die volledig gebouwd is op het fundament van klantbeleving.
De auteurs leggen in tien inspirerende hoofdstukken uit hoe organisaties
in alle commerciële bedrijfsprocessen veel relevanter kunnen worden in
de belevingswereld van de klant. Deze organisaties verwerven mindshare
met een hoger marketshare als gevolg. De bonus? Volledig tevreden en
daardoor loyale klanten!

Meer info… Recensie…

hoe_consumenten_denken

We geven kapitalen uit aan marktonderzoek en toch slaat tachtig procent
van het nieuwe productaanbod de plank mis. Helaas is het patroon
voorspelbaar: consumenten zeggen dat ze iets willen, bedrijven maken
het, en is het eenmaal verkrijgbaar, dan koopt niemand het. Hoe kan dat?
Weten consumenten soms niet wat ze willen?

Op basis van de nieuwste inzichten uit de neuropsychologie, sociologisch
onderzoek, literaire analyse en cognitieve wetenschap introduceert
Gerald Zaltman in dit handboek innovatie hulpmiddelen en revolutionaire
technieken voor markerteers

Meer info… Recensie…

Waarheid en leugens over ons koopgedrag

 

Interview met Martin Lindstrom, futurist brand

 neuromarketing deel 1 – Interview Tjaco Walvis – THEY

neuromarketing deel 2 – Interview Tjaco Walvis – THEY

Hoeveel invloed hebben bekende personen op koopgedrag?
Michael Brammer, consultor in Neuromarketing

Neuromarketing — Neuropsychologie — Neuroökonomie

“If It Feels Good Do It” : Using Neuromarketing to Go Beyond

 

Over de auteur

Laat een Bericht achter




Een foto bij uw reactie kan met een Gravatar.