0

Nieuwe marketinginzichten via hersenonderzoek

neuromarketing_hersenonderzoekUit hersenonderzoek komen nieuwe inzichten naar voren die bepaalde marketingmodellen en –paradigma’s onhoudbaar maken.

De strijd om aandacht wordt nog altijd gezien als hét centrale marketingprobleem. Hersenonderzoek laat echter zien dat we wensen niet in hoofden van consumenten kunnen inprenten maar dat we, omgekeerd, bij reeds bestaande behoeften en emoties moeten aanhaken.

Een ander voorbeeld is het recall-model, dat stelt dat bewuste herinnering een voorwaarde is voor effect. Uit hersenonderzoek blijkt echter dat een impliciet opslagsysteem in de hersenen veel relevanter is voor (koop)gedrag dan expliciete gedachten.

Reclame werkt dus ook zonder dat gebruikers zich die expliciet herinneren; 95 procent van het effect van marketing blijft impliciet. Ook de veronderstelling in veel onderzoek dat mensen informatie zouden kunnen geven over redenen voor hun gedrag is onjuist. Dat kunnen ze zelden. Meer impliciete metingen zijn dus nodig.

Bron: Absatzwirtschaft

de_9_organisatie
Het perspectief voor de 9+ organisatie: de
onderneming die volledig gebouwd is op het fundament van klantbeleving.
De auteurs leggen in tien inspirerende hoofdstukken uit hoe organisaties
in alle commerciële bedrijfsprocessen veel relevanter kunnen worden in
de belevingswereld van de klant. Deze organisaties verwerven mindshare
met een hoger marketshare als gevolg. De bonus? Volledig tevreden en
daardoor loyale klanten!

Meer info…   Recensie…

hoe_consumenten_denken

We geven kapitalen uit aan marktonderzoek en toch slaat tachtig procent
van het nieuwe productaanbod de plank mis. Helaas is het patroon
voorspelbaar: consumenten zeggen dat ze iets willen, bedrijven maken
het, en is het eenmaal verkrijgbaar, dan koopt niemand het. Hoe kan dat?
Weten consumenten soms niet wat ze willen?

Op basis van de nieuwste inzichten uit de neuropsychologie, sociologisch
onderzoek, literaire analyse en cognitieve wetenschap introduceert
Gerald Zaltman in dit handboek innovatie hulpmiddelen en revolutionaire
technieken voor markerteers

Meer info…   Recensie…

Over de auteur

Laat een Bericht achter




Een foto bij uw reactie kan met een Gravatar.